Sycylia

Gdy ktoś pyta mnie jaki jest mój ulubiony kraj ze wszystkich, w których byłam odpowiadam bez zastanowienia, że Włochy. Państwo, które ma w sobie wszystko co lubię. Piękne góry, morze, jeziora, cudowne miasta, zabytki, wyśmienite jedzenie i klimat. Jest to miejsce, w którym byłam najwięcej razy i zawsze znajdzie się jakiś dobry powód żeby wrócić. W jedne z wakacji znalazłam tanie bilety na Sycylię następnie udało mi się znaleźć tani, ale świetny apartament w maleńkiej miejscowości Balestrate (za bilety w 2 strony i 8 nocy wyszło mniej niż 1000 zł od osoby). Widok na morze, blisko plaża, kilka restauracji, kawiarni i sklepów a do tego sami Włosi i miejscowi. W miejscowości bez turystów siesta trwa jeszcze dłużej niż zazwyczaj, gdy o 19 przychodziliśmy do restauracji nikogo jeszcze nie było a kelner patrzył się jak na nienormalnych powoli szykując się do rozpoczęcia pracy. Ceny w sklepach też nie przypominały tych turystycznych, mogę śmiało powiedzieć, że było tanio. Klimat miasteczka bardzo mi się spodobał a po kilku dniach udało nam się zacząć żyć włoskim trybem. Jeśli nie lubicie upałów, nie wybierajcie się na Sycylię. W czerwcu codziennie było około 35 stopni, powietrze tak suche, że czułam się jak  wysuszona rodzynka. Jedyny minus Balestrate to brak komunikacji z innymi miejscami na Sycylii, pociąg raz na 3 dni, autobus raz dziennie, nie było możliwości żeby bez samochodu zaplanować zwiedzanie.

 

DCIM114GOPRO
widok z okna

DCIM115GOPRO

 

#ZWIEDZANIE

Sycylia jest największą wyspą na Morzu Śródziemnym, dlatego ciężko było mi się na niej poczuć faktycznie jak na wyspie. Ze względu na duże odległości nie udało mi się zobaczyć Etny czego żałuję do tej pory, ale była to odległość około 300 km od Balestrate. Miejsc do zwiedzania na Sycylia jest wiele. Palermo niestety nie polecam, tak jak nie polecano mi, ale zawsze trzeba sprawdzić samemu. Stolica okazała się dla mnie stratą czasu i rozczarowaniem, nie znalazłam ani jednej rzeczy, która zrobiłaby na mnie wrażenie. Zdecydowanie ładniejszym miastem jest Trapani, z którego portu zrobiliśmy wycieczkę na pobliskie wyspy Egadzkie wybierając oczywiście najmniejszą Levanzo. Isola di Levanzo okazała się strzałem w 10! Cudowne widoki, malutkie zatoczki, mało turystów, przezroczysta woda.

 

img_8476img_8477img_8486

DCIM114GOPRO

 

Super miejscem, o którym stosunkowo mało w przewodnikach są Schody Tureckie czyli piękny, biały, klif wapienny położony na tak zwanym końcu świata, a dojazd jest taką drogą, że byłam w szoku, że trafiliśmy. Nie liczcie też na jakiekolwiek oznakowania czy drogowskazy, można się pytać po drodze, ale w okolicy o ludzi też ciężko 🙂

 

DCIM114GOPRODCIM114GOPRODCIM114GOPRO

 

#JEDZENIE

Jedzenie na Sycylii to istne szaleństwo przez, które wróciłam do domu dobrych kilka kilo większa. Umówmy się, włoskie jedzenie do dietetycznych nie należy, ale Sycylia jest królową słodkości. I czy chcesz czy nie chcesz to słodkości musisz jeść bo do wieczora w żadnej knajpce, kawiarni czy restauracji nie znajdziesz nic innego. Możecie wierzyć lub nie, ale osobiście słodycze nie są mi niezbędne do życia, wole zjeść kawałek pizzy niż ciastka. Na Sycylii nie miałam wyboru, o sadzonym na śniadanie mogłam pomarzyć. Z każdego rogu atakowały sycylijskie słodkości. Do tego lody w brioszce, słodkiej, maślanej bułeczce. Swoją drogą dziwię się, że nie dotarły do Polski bo są absolutnym hitem. Przez tydzień zjadłam więcej cukru niż przez cały rok.

 

Sycylia to również wszelkiego rodzaju owoce morza, dostępne praktycznie na każdym kroku. W restauracjach królują ryby, bardzo popularny jest miecznik w smaku przypominający tuńczyka. Bardzo popularne są też smażone w głębokim tłuszczu, ryżowe kulki w panierce z bułki tartej z różnym nadzieniem w środku czyli arancini. Sycylijczycy zajadają się nimi non stop. Tłuściutkie, ale smaczne.

Skomentuj

